Svet-Stranek.cz
Stránky zaměřené na hory a lezení

Feraty Dachstein 2012 text:Stránky zaměřené na hory a lezení

Feraty Dachstein 2012 text

Tři dny na Dachsteinu

Tak jsme se konečně letos někam vypravili a zvolili jsme Dachstein z jihu.Původně byly ve hře i Dolomity,ale tam by to chtělo zůstat aspoň o den víc. Vyjeli jsme po půlnoci,aby jsme byli na parkovišti u dolní stanice lanovky na Hunerkogl asi o šesté ráno. Na první den jsem naplánoval feratu Johann,ta se dá sice spojit se spodní feratou Anna a nahoře s lehčí feratou přímo na vrchol Dachsteinu,ale nevěděli jsme,jak na tom budeme s fyzičkou,tak radši to na začátku nepřepálit.

Z parkoviště jsme vyrazili před 7h směr Südwandhütte (1871m.n.m.) čas 30 min. a odtud směr jižní stěna Dachteinu 1,5h.Pár desítek metrů za chatou jsme si zašli špatným směrem,nesmí se tam sejít dolů k feratě Anna ale pokračovat pořád skoro po vrstevnici.No nebyli jsme sami.Ráno na parkovišti byla docela zima,ale teď už svítilo sluníčko a my sundávali softšelky. Ferata začíná lehkým předskalím a hned potom je klíčové místo za E asi 3 m mírně převislé,ale jsou tam hřeby na stoupnutí,tak to chce jen trochu síly.Aspoň jsme se trochu zahřáli,protože začátek feraty byl ve stínu.Nad klíčovým místem je už terén mírně položený a na můj vkus moc hřebů,ve středních plotnách je to jako žebřík.Výhledy jsou super,vidět byl i v dálce Grossglockner.Za tři hodiny a jednu svačinu jsme vylezli na ledovec u chaty Seethalerhütte (2740 m.n.m.). Původně jsme si tam chtěli dát pivo,ale bylo tam plno lidí,kteří přišli po ledovci z lanovky.Stejně narvaná byla ferata na Dachstein. My jsme ale stejně už chtěli na lanovku,aby jsme se stihli v klidu ubytovat v kempu v Ramsau,vždyť je to dovolená a ne dostihy.Členská sleva Alpenverein na lanovce neplatí,ale při sjezdu autem po vás dole u budky chtějí lístek na lanovku,nebo zaplatit mýtný.Kemp je celkem dobrý,jenom v létě by mi asi chyběly stromy na place pro stany.Času na postavení stanu,večeři a pivko nám díky lanovce zbylo dost,ale jak zapadlo slunko,tak už byla celkem zima.

Ráno jsme vyjeli zase pod lanovku,ale teď jsme ji použili i při cestě nahoru.V plánu byla ferata IRG na Großer Koppenkarstein (2864 m.n.m.),jenom mi podle mapy nebyl moc jasný nástup a německy neumím zase tak dobře.Nějak to dopadne.Dopadlo,a dobře.Na horní stanici lanovky jsem se dal do řeči s čechy,poznáte podle vychlazeného českého piva v ruce,a ti mi poradili.Sám bych to asi netrefil.Ferata vede z jihozápadní strany hory a přístup od lanovky je po ledovci ze severní strany,kde se po žebříku vyleze asi 50m k plechovým dvířkám,ktrými se projde skrz hřeben na jižní stranu.Dá se nastoupit i Béčkovou feratou po hřebenu ze sedla Austriascharte až k velkému lanovýmu můstku,kde se dá slízt na severní stranu k těm dvířkám.Na druhé straně už zase pralo slunko a Myšák sundával oblečení,které si oblíkal před 10 min.Z jižní strany jsme obešli skoro celou horu,přechází se přes malý ledovec se sklonem cca. 30°,kde to občas může vyžadovat aspoň hůlky.U nástupu

nás zmátla cedule JRG Kletersteig a my jsme chtěli na IRG.No asi to je ona,tak rychle najíst a s chutí do toho.Obtížnost je D,ale líbila se mi víc než Johann.S přibývající výškou se obtížnost trochu snižuje a dolez po hřebenu na vrchol je A-B.Výhled je perfektní do všech stran.Zase si dáváme svačinu,zřejmě jsme ještě ve vývinu a po vrcholovém fotu jdeme hřebenovou feratou A-B dolů do sedla Austriascharte.U lanovky se rozmýšlíme jestli půjdeme ještě krátkou Ečkovou feratu Sky Walk přímo pod lanovkou s výlezem přes zábradlí lanovky nebo do ledového paláce v ledovci 3 min od lanovky.Vyhrál to palác,vstup myslím byl 10 E,nebudu popisovat,fotky mluví za vše.Potom nezbytné pivo a zase dolů.

Poslední den jsem plánoval neco kratšího,protože Pája potřeboval být doma do 10 h večer,tak jsem zvolil Hias kletersteig D v soutěsce Silberkarklamm z Ramsau směrem na východ.Přístup je krátký,v soutěsce se platí vstup 2,50 E a ferata začíná kousek dál lanovým mostkem přes potok,není špatná,ale vede mezi sromy,takže výhledy nic moc.Na ni se dá navázat feratou Siega C-D nad chatou Silberkarhütte (1223 m.n.m.),kterou jsme ale z časových důvodů nešli.

Odtud zpátky do kempu,naobědvat se,pobalit stany a po krásném výletu zase do reality.Ještě přikládám odkazy na topo ferat,vše se dá najít na stránkách www.bergsteigen.at